KOD ETIKA DAN TATAKELAKUAN KUMPULAN PELABURAN MARA 

Ahli Lembaga Pengarah dan jawatankuasanya, dan kakitangan Kumpulan Pelaburan MARA (secara kolektif “Kumpulan”) dikehendaki menegakkan integriti, profesionalisme dan kualiti tertinggi dalam melaksanakan tugas mereka dan dalam urusan dengan pemegang saham, pemegang kepentingan, pelanggan berpotensi dan sebenar, vendor, rakan sekerja dan/atau pengawal selia.

Kod Etika dan Tatakelakuan (“Kod”) ini menetapkan prinsip dan piawaian amalan yang baik, yang terpakai dan dipatuhi oleh semua pekerja, termasuk pekerja tetap dan kontrak, pekerja sambilan, pekerja dalam percubaan, pelatih dan pelatih serta pekerja. pada peminjaman (secara kolektif "Pekerja"). Ini adalah selaras dengan Nilai Teras Kumpulan yang menekankan etika tingkah laku Pekerja apabila berurusan dengan pihak ketiga dan sesama Pekerja.

  1.  PRINSIP PANDUAN KUMPULA​
    • Prinsip panduan Kumpulan adalah - –
      • KEMAMPANAN
        Memberi tumpuan untuk memenuhi keperluan semasa tanpa menjejaskan keupayaan untuk memenuhi keperluan masa depan
      • AKAUNTABILITI
        Menegakkan akauntabiliti untuk tindakan kami untuk melindungi modal dan menyampaikan nilai
      • INTEGRITIMenegakkan akauntabiliti untuk tindakan kami untuk melindungi modal dan menyampaikan nilai
      • KEUSAHAWANAN
        Sentiasa terdorong untuk mencari cara baharu untuk mencipta nilai dan peluang
         
  2. TUJUAN KOD
    • Tujuan Kod adalah untuk:-​​
      • ​menjaga nama baik Kumpulan;
      • mengekalkan keyakinan pihak berkepentingan terhadap Kumpulan dan integriti Kumpulan;
      • mengekalkan hubungan yang saksama dan tidak berat sebelah antara Kumpulan dan pemegang kepentingannya; dan
      • menegakkan standard tinggi integriti peribadi dan profesionalisme kakitangan Kumpulan.
    • Kod ini bukanlah panduan komprehensif yang merangkumi setiap situasi etika yang mungkin dihadapi oleh Pekerja dalam perjalanan kerja mereka. Dalam sebarang keadaan yang tidak dilindungi oleh Kod ini atau sekiranya terdapat sebarang keraguan, Pekerja hendaklah merujuk kepada Ketua Bahagian Pekerja atau Ketua Pengurusan Modal Insan MARA Pelaburan untuk mendapatkan penjelasan atau panduan.
       
  3. KEBOLEHAKAIAN KOD
    • ​Tatakelakuan ini akan menjadi sebahagian daripada dasar dan prosedur Kumpulan dan hendaklah terpakai kepada semua pekerja yang bekerja dalam Kumpulan. Fasal tertentu akan terus terpakai kepada pekerja walaupun selepas mereka telah berhenti bekerja dengan Kumpulan.​
    • Semua pekerja dalam Kumpulan terikat untuk mematuhi semua undang-undang yang mungkin mempunyai liputan yang lebih komprehensif tentang perkara-perkara yang terkandung dalam Tatakelakuan ini.
    • Peruntukan Kod ini dianggap sebagai sebahagian daripada Terma dan Syarat Perkhidmatan untuk semua pekerja.
    • Sekiranya Kumpulan beroperasi di negara selain Malaysia, Tatakelakuan ini, jika berkenaan, hendaklah dibaca dengan sewajarnya menurut perundangan yang berkaitan (jika ada), di negara masing-masing.
    • Prosedur khusus mengenai penggunaan dasar yang dirujuk dalam Kod akan dinyatakan dalam manual polisi dan prosedur Kumpulan.
      Kumpulan berhak untuk meminda, memadam atau menambah mana-mana peruntukan dalam Kod ini apabila dan apabila ia difikirkan perlu.
       
  4. PELANGGARAN KOD
    • ​Pekerja yang didapati melanggar Kod ini tertakluk kepada tindakan tatatertib yang akan ditentukan oleh Pengurusan, termasuk tetapi tidak terhad kepada, teguran, penurunan pangkat, ganti rugi, penggantungan dengan atau tanpa gaji atau faedah, penyingkiran daripada jawatan atau pemecatan.
       
  5. PEMATUHAN UNDANG-UNDANG YANG BERKAITAN
    • ​Kakitangan hendaklah mematuhi undang-undang berkaitan yang mengawal penubuhan, kewujudan, pengurusan dan operasi aktiviti Kumpulan pada setiap masa.
    • Pekerja hendaklah mematuhi dasar dan prosedur, termasuk Kod ini, yang ditetapkan dan dilaksanakan oleh Kumpulan.
    • Di mana Kumpulan dan/atau syarikat subsidiarinya mengalami kerugian kewangan atau kewangan disebabkan oleh sebarang pelanggaran, pelanggaran dan/atau ketidakpatuhan kepada undang-undang yang berkaitan, Pekerja yang bertanggungjawab ke atas pelanggaran, pelanggaran dan/atau ketidakpatuhan tersebut akan bertanggungjawab memberi pampasan kepada Kumpulan dan/atau syarikat subsidiarinya untuk kerugian kewangan atau kewangan, sebagaimana yang mungkin ditentukan oleh Pengurusan.
       
  6. KONFLIK KEPENTINGAN​​
    • Konflik kepentingan wujud apabila kepentingan peribadi Pekerja mengganggu atau bersaing dalam apa jua cara dengan kepentingan Kumpulan.
    • Konflik boleh timbul apabila Pekerja mengambil tindakan atau mempunyai kepentingan yang mungkin menyukarkannya untuk melaksanakan tugas/kerjanya untuk Kumpulan secara objektif dan berkesan.
    • Konflik kepentingan juga mungkin timbul apabila Pekerja, atau saudara-maranya, menerima faedah peribadi yang tidak wajar berdasarkan pekerjaan atau kedudukan Pekerja dalam Kumpulan.
    • Pekerja hendaklah mengelak pada semua kos sebarang situasi yang menimbulkan konflik kepentingan.
    • Jika Pekerja pada bila-bila masa berpendapat bahawa dia mungkin mempunyai potensi atau konflik kepentingan sebenar, Pekerja bertanggungjawab untuk mendedahkan konflik itu dengan segera kepada Ketua Bahagiannya dan/atau Ketua, Integriti.
       
  7. SALAH GUNA KEDUDUKAN
    • ​Kakitangan tidak boleh menyalahgunakan kedudukan mereka dalam Kumpulan untuk mengambil kesempatan daripada sebarang maklumat yang diperolehi semasa menjalankan tugas untuk faedah peribadi atau untuk faedah orang lain.
    • Pekerja tidak boleh menggunakan kedudukan mereka dalam Kumpulan untuk meminta atau menerima bantuan daripada Pelanggan atau Vendor Kumpulan sebagai pertukaran sama ada untuk:-
      • memberikan mereka produk, perkhidmatan, kemudahan atau kontrak Kumpulan;
      • memberi mereka terma dan syarat yang menggalakkan bagi sebarang urusan antara Kumpulan dan mereka; atau
      • dengan sengaja mengabaikan atau tidak melaksanakan proses perniagaan tertentu atau   usaha wajar untuk sesuatu bantuan.
    • Pekerja tidak boleh meminta perkara berikut daripada Pelanggan atau Vendor:-
      • nikmat dalam apa jua bentuk;
      • tawaran keutamaan atau konsesi; atau
      • hadiah dalam apa jua bentuk, termasuk wang tunai, bon, sekuriti boleh niaga, pembiayaan peribadi, tiket penerbangan, diskaun atau penggunaan percutian atau kemudahan hiburan atau harta benda lain.
    • Pekerja harus tidak menggalakkan Pelanggan dan Penjual mereka daripada menawarkan mereka hadiah peribadi, bantuan atau perkhidmatan.
    • Adalah menjadi kewajipan semua Pekerja untuk memastikan bahawa tiada Pekerja lain dalam Kumpulan harus menyalahgunakan kedudukannya dalam Kumpulan. Kakitangan yang menyedari sebarang penyelewengan sedemikian dalam perjalanan kerja mereka mempunyai kewajipan untuk melaporkan penyelewengan tersebut secara rahsia kepada Kumpulan.
    • Pekerja tidak boleh menggunakan nama atau kemudahan Kumpulan untuk kelebihan peribadi dalam memperoleh barangan dan perkhidmatan daripada Pelanggan atau bakal Pelanggan, atau Vendor atau bakal Vendor. Penggunaan jawatan untuk mendapatkan layanan keutamaan, seperti dalam pembelian barangan, dan perkhidmatan, adalah dilarang sama sekali.
       
  8. SALAH GUNA MAKLUMAT​
    • Pekerja tidak boleh menyalin, mengalih keluar atau menggunakan apa-apa maklumat yang diperolehi dalam perjalanan perniagaan untuk faedah langsung atau tidak langsung mereka atau mana-mana orang lain.
    • Ia dianggap sebagai penyalahgunaan maklumat sedemikian jika Pekerja menggunakan maklumat Kumpulan, Pelanggan atau Vendor untuk memanfaatkan diri mereka sendiri atau memberi kelebihan kepada diri mereka sendiri atau mana-mana orang lain.
    • Pekerja yang memiliki Maklumat Sulit tidak seharusnya menggunakannya dengan cara berikut untuk faedah diri mereka sendiri atau mana-mana orang lain:-
      • Untuk mempengaruhi mana-mana Pelanggan, Vendor atau mana-mana pihak ketiga dalam berurusan dalam sebarang transaksi: atau
      • Untuk menyampaikan maklumat tersebut kepada mana-mana Pelanggan, Vendor atau mana-mana pihak ketiga.
    • Kakitangan dalam satu syarikat, bahagian, jabatan atau cawangan tidak boleh mendapatkan semula atau mendapatkan maklumat Kumpulan, Pelanggan atau Penjual daripada syarikat, bahagian, jabatan atau cawangan lain melainkan maklumat yang diterima sedemikian diperlukan dalam perjalanan kerja mereka. Sebarang penghantaran atau pemindahan maklumat di kalangan syarikat, bahagian, jabatan atau cawangan hendaklah mendapat kebenaran yang sewajarnya.
    • Semua Pekerja mesti mematuhi keperluan undang-undang yang berkaitan apabila memiliki sebarang maklumat orang dalam atau sensitif harga bagi sekuriti yang boleh dipindah milik atau didagangkan, yang diperoleh sebagai hasil daripada penggajian mereka oleh, atau berkaitan dengan urusan Kumpulan.
    • Larangan di atas berkaitan dengan penyalahgunaan maklumat berterusan walaupun selepas Pekerja berhenti bekerja oleh Kumpulan.
       
  9. SALAH GUNA ASET​​
    • Kakitangan dijangka melindungi aset Kumpulan dan memastikan penggunaannya dengan cekap.
    • Di mana Kumpulan mengalami sebarang kerugian kewangan atau kewangan akibat kecuaian, kecuaian, penyalahgunaan, penyalahgunaan atau kerosakan kepada aset Kumpulan, Pekerja yang bertanggungjawab ke atas kerugian kewangan atau kewangan tersebut akan bertanggungjawab untuk membayar pampasan kepada Kumpulan untuk kerugian kewangan atau kewangan tersebut.
    • Semua aset Kumpulan hendaklah digunakan untuk tujuan sah dan rasmi Kumpulan. Aset Kumpulan tidak boleh digunakan untuk tujuan selain daripada perniagaan Kumpulan. Sebarang insiden penyalahgunaan, penyalahgunaan, penipuan atau kecurian yang disyaki hendaklah segera dilaporkan untuk siasatan.
       
  10. KERAHSIAAN​
    • Kakitangan dikehendaki melindungi dan melindungi Maklumat Sulit Kumpulan dalam apa jua bentuk, termasuk maklumat lain yang mungkin diperlukan oleh undang-undang berkaitan dan/atau polisi dan prosedur berkaitan Kumpulan, semasa menjalankan tugas mereka terhadap sebarang pendedahan atau penggunaan yang tidak dibenarkan.
    • Jika Pekerja dikehendaki mendedahkan maklumat tersebut kepada mana-mana pihak, Pekerja mesti mendapatkan kebenaran bertulis terlebih dahulu untuk mendedahkan maklumat tersebut.
    • Kewajipan untuk melindungi dan melindungi Maklumat Sulit Kumpulan dan sebarang maklumat lain yang mungkin diperlukan oleh undang-undang berkaitan dan/atau polisi dan prosedur berkaitan Kumpulan akan diteruskan walaupun pemberhentian pekerjaan daripada Kumpulan.
       
  11. MEMBUAT KENYATAAN AWAM​
    • Semua permintaan untuk ucapan, wawancara atau ulasan untuk digunakan dalam siaran, akhbar, majalah atau media lain yang berkaitan dengan hal ehwal Kumpulan hendaklah dirujuk kepada Komunikasi Korporat.
    • Pendedahan status kawal selia yang sesuai dan bahasa penafian standard lain mesti dilampirkan pada semua bahan bertulis sebelum dikeluarkan.
    • Selanjutnya, semua Pekerja, tidak kira sama ada dalam kapasiti peribadi atau profesional mereka, tidak boleh membuat sebarang kenyataan awam, secara lisan atau bertulis (termasuk di laman web media sosial) mengenai dasar dan keputusan Kumpulan, tanpa kelulusan Kumpulan.
       
  12. PENGGUNAAN INTERNET​​
    • Kumpulan menyediakan komputer dan akses kepada Internet untuk kakitangannya untuk memudahkan dan menyokong fungsi dan peranan pekerja ke arah mencapai matlamat dan objektif perniagaan Kumpulan.
    • Pekerja dijangka menggunakan komputer dan capaian Internet secara bertanggungjawab dan produktif.
    • Pekerja tidak boleh menggunakan komputer dan akses Internet yang melanggar mana-mana peruntukan undang-undang yang terpakai dan dasar dan prosedur Kumpulan, atau menjejaskan integriti dan/atau keselamatan sistem teknologi maklumat Kumpulan.
       
  13. PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL​​
    • Apabila menggunakan media sosial seperti, tetapi tidak terhad kepada, blog peribadi, media sosial termasuk Instagram, Facebook atau Twitter, Pekerja hendaklah berhati-hati bahawa mereka tidak mendedahkan Maklumat Sulit tentang perniagaan
    • Kumpulan, Pelanggannya dan semua perkara lain yang berkaitan dengan Kumpulan, atau siarkan, kongsi atau muat naik kenyataan yang membawa keburukan kepada Kumpulan.
    • Kakitangan tidak dibenarkan membuat sebarang ulasan mengenai Kumpulan atau bagi pihak Kumpulan, dan terutamanya yang boleh menjejaskan imej dan reputasi Kumpulan.
    • Kakitangan dilarang menggunakan/mengedit logo Kumpulan, imej bergambar yang berkaitan dengan Kumpulan dan tanda dagangan dalam akaun media sosial peribadi mereka sendiri.
       
  14. PEROLEHAN ILMU​
    • Kumpulan menghargai pengetahuan dan Pekerja yang berpengetahuan.
    • Kakitangan dijangka memastikan diri mereka dikemas kini dengan keperluan semasa undang-undang yang berkaitan, dan polisi dan prosedur Kumpulan dalam bidang operasi masing-masing.
    • Kakitangan dikehendaki mengambil langkah yang munasabah untuk memastikan diri mereka dikemas kini dan dimaklumkan tentang undang-undang yang berkaitan, serta dasar dan prosedur dalaman yang mengawal operasi, tugas dan fungsi masing-masing.
    • Di mana Kumpulan telah menugaskan atau mencalonkan mana-mana Pekerja untuk menyertai program latihan, Pekerja mesti mengambil bahagian dalam program tersebut mengikut jadual program.
       
  15. HAL EHWAL PERIBADI​​
    • Kakitangan mempunyai tanggungjawab untuk menjalankan hal ehwal peribadi mereka dengan cara yang mengelakkan sebarang renungan yang tidak baik terhadap Kumpulan.
    • Kakitangan juga diharapkan untuk mengekalkan kelakuan peribadi yang betul untuk mengelak daripada membawa apa-apa keburukan atau menyebabkan sebarang tindakan yang boleh mencemarkan atau menjejaskan reputasi Kumpulan atau menjejaskan kesesuaian mereka untuk meneruskan pekerjaan dalam Kumpulan dan juga mematuhi peraturan dan peraturan Kumpulan dengan tegas.
    • Pekerja amat digalakkan untuk menggunakan akal fikiran, piawaian etika yang baik dan budi bicara sebagai panduan kepada kelakuan peribadi yang betul.
    • Kakitangan dijangka menguruskan kewangan peribadi mereka untuk memastikan tingkah laku kewangan mereka tidak menyebabkan keaiban kewangan kepada diri mereka sendiri yang boleh menjejaskan kesesuaian mereka untuk meneruskan pekerjaan dalam Kumpulan.
    • Semua Pekerja mesti segera melaporkan kepada Pengurusan Modal Insan jika mereka tertakluk kepada sebarang tindakan muflis oleh pemiutang mereka. Kumpulan berhak untuk menentukan kesesuaian Pekerja untuk meneruskan pekerjaan dan ini termasuk kes kebankrapan tersebut dimaklumkan kepada Kumpulan melalui sumber lain.
    • Jika dalam pertimbangan Pengurusan, Pekerja gagal mengekalkan piawaian kelakuan peribadi ini, Pengurusan berhak untuk mengambil tindakan tatatertib yang sewajarnya, yang mungkin termasuk pemberhentian pekerjaan.
       
  16. AKTIVITI POLITIK
    • Kumpulan menghormati hak Pekerja untuk terlibat dalam aktiviti politik dengan syarat aktiviti tersebut mematuhi semua undang-undang yang terpakai dan ia dilakukan atas kapasiti peribadi mereka dan bukan sebagai wakil Kumpulan, termasuk memastikan aktiviti mereka tidak dilihat sebagai berkaitan. dengan kedudukan mereka dalam Kumpulan.
    • Penyertaan dalam aktiviti politik sedemikian juga mestilah tidak melibatkan penggunaan masa atau sumber Kumpulan, termasuk sebarang kemudahan, peralatan atau aset.
    • Pekerja juga dikehendaki menghormati hak dan pandangan Pekerja lain dan tidak dibenarkan meminta penyertaan dalam aktiviti politik sedemikian di mana-mana premis pejabat atau fungsi Kumpulan.
       
  17. PENGUASAAN WANG DAN ANTI KEGANASAN​
    • Kumpulan menentang keras sebarang bentuk atau aktiviti yang melibatkan pengubahan wang haram dan keganasan.
    • Kumpulan melarang keras semua Pekerja daripada melibatkan, secara langsung atau tidak langsung, dalam aktiviti pengubahan wang haram, keganasan atau pembiayaan keganasan.
    • Kakitangan hendaklah melaporkan serta-merta kepada Pengurusan apabila menyedari sebarang bentuk aktiviti yang berkaitan dengan pengubahan wang haram atau keganasan yang dilakukan atau cuba dilakukan dalam Kumpulan oleh mana-mana pihak yang berurusan dengan Kumpulan.
       
  18. RASUAH DAN RASUAH​​
    • Kumpulan mengambil pendirian yang kukuh terhadap rasuah dan rasuah selaras dengan undang-undang anti-rasuah dan anti-rasuah yang lazim.
    • Kumpulan melarang keras semua Pekerja daripada meminta, menerima atau menawarkan rasuah secara langsung atau tidak langsung kepada atau daripada mana-mana pihak dalaman atau luaran di dalam atau tanpa persekitaran kerja Kumpulan.
    • Kumpulan akan mempunyai hak untuk mengambil tindakan tegas terhadap sebarang perbuatan rasuah atau rasuah oleh Kakitangannya, sehingga dan termasuk pemberhentian pekerjaan.
    • Kumpulan hendaklah melaporkan kepada pihak berkuasa kawal selia yang berkaitan jika sebarang rasuah atau insiden rasuah yang dikenal pasti telah dilakukan atau dianggap telah dilakukan. Tindakan undang-undang selanjutnya juga boleh diambil sekiranya kepentingan Kumpulan telah terjejas akibat ketidakpatuhan.
       
  19. GIFTS OR BENEFITS
    • Employees should not give or accept gifts or any other benefit or privilege that would in any way influence or appear to influence any business decision or gain an unfair advantage
    • The situation in which the gifts, entertainment and other benefits is received or given should not be connected with contractual negotiations, tender awards or such any similar circumstances.
       
  20. SEXUAL HARASSMENT​​
    • The Group views sexual harassment as a serious offence and appropriate action will be taken against any Employee found guilty of committing the offence. Examples of sexual harassment:
      • Sharing sexually inappropriate images or videos, such as pornography or salacious gifs, with fellow Employees;
      • Sending suggestive letters, notes, or emails;
      • Displaying inappropriate sexual images or posters in the workplace;
      • Telling lewd jokes, or sharing sexual anecdotes;
      • Making inappropriate sexual gestures;
      • Staring in a sexually suggestive or offensive manner, or whistling;
      • Inappropriate touching, including pinching, patting, rubbing, or purposefully brushing up against another person;
      • Asking sexual questions, such as inquiries about someone's sexual history or their sexual orientation;
      • Making offensive comments about someone's sexual orientation or gender identity;
    • All incidences of sexual harassment must be reported to the Human Capital Management for further investigation.
       
  21. SAFETY AND HEALTH​​
    • The Group strives to provide each Employee with a safe and healthy working environment.
    • Employees are expected to be responsible for maintaining a safe and healthy workplace by following the Group’s environmental, safety and health policies and procedures and by reporting accidents, injuries and unsafe equipment, practices and conditions.
    • Unruly, violent or threatening behaviour is not tolerated.
    • Employees are expected to perform their related and assigned works by the Group in a safe manner, free of the influences of alcohol, illegal drugs or controlled substances.
       
  22. DISKRIMINASI​
    • Kumpulan menentang keras sebarang bentuk diskriminasi agama, kaum dan seksual dalam persekitarannya.
    • Pekerja tidak boleh mengamalkan sebarang bentuk diskriminasi atau prejudis agama, kaum atau seksual di tempat kerja.
       
  23. PEMBERI MAKLUMAT​​
    • Kumpulan telah melaksanakan Polisi Pemberitahuan Maklumat untuk menegakkan standard tertinggi profesionalisme, integriti dan tingkah laku beretika dalam menjalankan perniagaan dan operasinya.
    • Kakitangan dijangka melaporkan kebimbangan tulen mengenai sebenar atau disyaki tidak beretika, menyalahi undang-undang, menyalahi undang-undang, salah atau kelakuan tidak wajar lain dalam Kumpulan kepada Ketua Bahagiannya dan/atau Ketua Integriti.
       
  24. PROSIDING UNDANG-UNDANG​​
    • Seseorang Pekerja tidak dibenarkan untuk memulakan sebarang tindakan mahkamah berhubung dengan tugas rasminya untuk atau bagi pihak Kumpulan tanpa terlebih dahulu mendapat persetujuan Pengurusan dan/atau Lembaga Pengarah.
    • Mana-mana Pekerja yang diberikan saman berkaitan dengan tugas rasminya hendaklah melaporkan perkara tersebut dengan segera kepada Pengurusan untuk arahan selanjutnya dan tindakan sewajarnya yang perlu diambil berhubung dengan saman tersebut.
       
  25. KEHADIRAN DAN KETEBATAN​
    • Kehadiran tetap dan menepati masa adalah tanggungjawab penting setiap Pekerja. Pekerja dijangka melaporkan diri ke tempat kerja mengikut jadual, tepat pada masanya dan bersedia untuk mula bekerja.
    • Pekerja dijangka kekal bekerja untuk keseluruhan jadual kerja mereka. Ketibaan lewat, keluar awal atau ketidakhadiran lain dari waktu yang dijadualkan mesti dielakkan.
       
  26. PENAMPILAN DAN KOD PAKAIANE​​
    • Pekerja harus ambil perhatian bahawa penampilan mereka penting apabila mewakili Kumpulan di hadapan pelanggan, pelawat, rakan kongsi perniagaan atau orang ramai.
    • Pekerja hendaklah berpakaian di tempat kerja yang -
      • menetapkan dan mencerminkan piawaian untuk imej profesional dan perniagaan Kumpulan;
      • adalah bersesuaian dengan kerja;
      • bersih dan dalam keadaan baik; dan
      • tidak menyinggung perasaan, mendedahkan atau tidak sesuai.
         
  27. DISIPLIN​​
    • Mana-mana pekerja yang melakukan salah laku atau pelanggaran peraturan yang ditetapkan oleh Kumpulan, boleh dikenakan tindakan tatatertib, dan kes sedemikian akan diuruskan mengikut peraturan keadilan semula jadi.
    • Berikut adalah beberapa contoh salah laku dan tidak menyeluruh, kerana Kumpulan berhak untuk menentukan apakah tindakan salah laku yang memerlukan tindakan tatatertib dan akan mengemas kini senarai dari semasa ke semasa:-
       
    • Salah Laku Utama
      • Kecurian, penipuan atau ketidakjujuran termasuk percubaan penipuan atau percubaan ketidakjujuran berkaitan dengan perniagaan, wang dan harta Kumpulan;
      • Kecuaian atau luput operasi yang mengakibatkan kerugian kewangan yang ketara, kerosakan atau prejudis kepada Kumpulan, atau mengakibatkan atau mendedahkan Kumpulan kepada risiko undang-undang, pematuhan dan/atau reputasi;
      • Salah laku serius atau ingkar dengan sengaja oleh Pekerja terhadap arahan sah Kumpulan berkaitan dengan kerjanya;
      • Pengabaian atau pengabaian kasar dan kebiasaan oleh Pekerja terhadap tugasnya;
      • Pelanggaran amanah dan keyakinan yang disengajakan kepada pekerja oleh Kumpulan;
      • Perbuatan yang ditakrifkan sebagai kesalahan serius oleh polisi khas Kumpulan, seperti tetapi tidak terhad kepada, Dasar Gangguan Seksual (Seksyen 20) dan Polisi Pemberitahuan (Seksyen 23).
      • Bergaduh atau cuba mencederakan mana-mana orang atau mana-mana pekerja lain;
      • Menyerahkan maklumat atau data palsu untuk tujuan merosakkan imej atau menipu Kumpulan;
      • Menggelapkan atau menyalahgunakan dana Kumpulan;
      • Merosakkan harta Kumpulan;
      • Penyalahgunaan kuasa dan tanggungjawab;
      • Sabit kesalahan jenayah;
      • Menawarkan atau menerima ‘sogokan’ atau rasuah atau sebarang suapan haram untuk memberikan atau menerima bantuan;
      • Mencuri apa-apa harta pekerja lain atau mana-mana pihak lain;
      • Perjudian atau permainan kad, sama ada untuk wang atau sebaliknya;
      • Tingkah laku rusuhan atau tidak senonoh atau pergaduhan dalam premis Kumpulan;
      • Keganasan, menyalahgunakan, menyerang atau mengancam untuk menyerang atau melakukan sebarang kecederaan kepada pekerja lain atau atasan di dalam premis Kumpulan;
      • Sengaja memperlahankan kerja atau menghasut orang lain untuk berbuat demikian;
      • Mendedahkan rahsia komersial atau maklumat sulit atau dokumen terkawal Kumpulan kepada pihak ketiga;
      • Pengumpulan wang atau pengedaran gambar, kesusasteraan, risalah atau pengeposan notis di dalam premis Kumpulan tanpa kelulusan bertulis terlebih dahulu;
      • Kegagalan berulang untuk memenuhi standard kerja yang ditetapkan dan kelonggaran dalam prestasi;
      • Kegagalan untuk mematuhi peraturan keselamatan atau tempering dengan peranti keselamatan lain;
      • Ketiadaan kebiasaan; ketidakhadiran selama lebih daripada dua (2) hari berturut-turut tanpa alasan munasabah (AWOL) atau tanpa memaklumkan atau cuba memaklumkan kepada pihak atasan pada peluang yang paling awal;
      • Kecuaian yang lazim atau boleh disalahkan terhadap tugasnya;
      • Kebiasaan melanggar peraturan dan peraturan Kumpulan yang berkaitan dengan kelakuan dan disiplin.
      • Memiliki dadah atau narkotik haram di dalam premis Kumpulan;
      • Melakukan perbuatan tidak bermoral dalam premis Kumpulan;
      • Memalsukan atau merosakkan sijil perubatan atau dokumen rasmi lain untuk menipu Kumpulan;
      • Memiliki senjata haram atau berbahaya di dalam premis Kumpulan;
      • Membawa dan mengambil minuman beralkohol di dalam premis Kumpulan;
      • Piket dalam premis Kumpulan kecuali jika dibenarkan di bawah mana-mana undang-undang bertulis;
      • Mengambil bahagian dalam aktiviti anti-kerajaan yang memudaratkan pemeliharaan undang-undang atau ketenteraman;
      • Melibatkan diri dalam mogok atau menghasut orang lain untuk mogok yang melanggar peruntukan mana-mana undang-undang atau peraturan bertulis Malaysia;
      • Sebarang kesalahan lain yang dianggap besar.
         
    • Salah Laku Kecil
      • Tidak hadir tanpa kebenaran dan tanpa alasan atau alasan yang sah;
      • Melakukan kacau ganggu di pejabat atau di premis Kumpulan;
      • Standard kerja yang tidak memuaskan;
      • Mengganggu pekerja lain;
      • Menggunakan bahasa kesat;
      • Sebarang tindakan yang bertentangan dengan prosedur pejabat;
      • Tidak memastikan tempat kerja bersih dan kemas;
      • Membawa rakan/pelawat ke dalam premis Kumpulan tanpa kebenaran, melainkan dalam lawatan rasmi ke kawasan larangan. Menghiburkan pelawat peribadi tanpa kebenaran;
      • Mengganggu kerja orang lain semasa waktu bekerja;
      • Penggunaan tandas atau kemudahan lain yang tidak betul;
      • Penggunaan tanpa kebenaran harta Kumpulan, peralatan atau kebakaran atau peranti dan peralatan keselamatan;
      • Kegagalan mematuhi kod berpakaian Kumpulan.
         
    • Semua tindakan tatatertib yang diambil oleh Kumpulan hendaklah mematuhi prosedur Kumpulan yang ditetapkan dan perundangan semasa. Sekiranya terdapat sebarang konflik antara kedua-duanya, perundangan semasa akan diguna pakai.
      • Bagi salah laku kecil, Ketua Bahagian hendaklah, selepas menasihati Pekerja berkenaan, mengeluarkan surat amaran kepada Pekerja dengan salinan diberikan kepada Ketua, Pengurusan Modal Insan untuk tujuan rekod.
      • Bagi salah laku yang memerlukan amaran, Ketua Bahagian hendaklah memaklumkan Pengurusan Modal Insan dengan memberikan semua butiran berkaitan kes tersebut bagi membolehkan Pengurusan Modal Insan mengambil tindakan yang sewajarnya.
      • Surat tunjuk sebab / amaran boleh dikeluarkan kepada Pekerja oleh Ketua Bahagian masing-masing supaya Pekerja sedar bahawa orang yang dia laporkan secara langsung boleh mengambil tindakan tatatertib terhadap pekerja bawahannya. Surat tersebut mesti menyatakan salah laku dan memberi amaran bahawa tindakan tatatertib yang serius boleh dan boleh diambil terhadap Pekerja jika tiada kesan dalam membetulkan salah laku tersebut.
      • Bagi salah laku yang berulang, surat amaran kedua atau terakhir, mengikut mana-mana yang berkenaan, akan dikeluarkan kepada Pekerja selepas siasatan dijalankan. Jika Pekerja melakukan salah laku selanjutnya selepas menerima amaran terakhir, tindakan tatatertib yang tegas termasuk pemecatan boleh diambil terhadapnya selepas siasatan yang sewajarnya.
      • Surat amaran kedua dan terakhir hendaklah dikeluarkan oleh Ketua, Pengurusan Modal Insan. Pengurusan Modal Insan juga harus menguruskan sebarang tindakan lain jika keadaan menjadi lebih teruk dan memerlukan perhatian lebih lanjut, kerana ia akan lebih biasa dalam menguruskan proses disiplin yang progresif. Surat tersebut mesti menyatakan salah laku dan memberi amaran bahawa tindakan tatatertib yang serius boleh dan boleh diambil terhadap Pekerja jika tiada kesan dalam membetulkan salah laku tersebut.
         
    • Tindakan tatatertib di atas hanya terpakai untuk salah laku dan kesalahan biasa. Dalam kes di mana salah laku atau kesalahan adalah bersifat asas, pemecatan serta-merta akan terjejas, selepas siasatan yang sewajarnya. Bergantung pada beratnya akibat kerugian kewangan kepada Kumpulan, tindakan jenayah dan sivil boleh dimulakan terhadap Pekerja yang berkenaan.
       
    • Siasatan domestik ialah proses siasatan dalaman yang dijalankan oleh panel yang dilantik mengikut budi bicara Kumpulan. Panel siasatan tidak boleh termasuk ahli yang kehadirannya boleh menjejaskan kesaksamaan panel dalam menjalankan prosiding dan syornya.
       
    • Prosiding siasatan hendaklah direkodkan dengan sewajarnya oleh panel untuk dikemukakan kepada pihak berkuasa yang lebih tinggi untuk membuat keputusan.
       
    • Bergantung kepada berat kesalahan yang dilakukan dan selepas siasatan yang sewajarnya, Pekerja yang didapati bersalah boleh dikenakan mana-mana satu daripada tindakan tatatertib berikut:
       
      • Pemecatan tanpa notis;
      • Menurunkan taraf;
      • Penggantungan dengan atau tanpa gaji sehingga maksimum dua (2) minggu;
      • Pemberhentian/penahanan kenaikan;
      • Penahanan bonus;
      • Penahanan kenaikan pangkat;
      • Amaran Bertulis;
      • Sebarang bentuk tindakan tatatertib lain yang difikirkan sesuai.
         
    • Seseorang pekerja yang telah dikenakan tindakan tatatertib berhak untuk merayu secara bertulis dalam tempoh empat belas (14) hari bekerja selepas pengumuman keputusan itu, kepada Ketua Pegawai Eksekutif.